تبلیغات
کیمیای وصال - موسیقی-2


Admin Logo
themebox Logo
نویسنده :سالک علوی
تاریخ:دوشنبه 22 آذر 1395-08:10 ق.ظ

موسیقی-2

پرسش‌ها و پاسخ‌ها

1 . اگر آهنگ‌های خوانندگان فراری یا خارجی را پیوسته گوش کنیم، امّا تغییری در ما ایجاد نشود، اشکال شرعی دارد؟

این سؤال از مراجع تقلید استفتاء شده و جواب دادند:
ملاک، نوع مردم (عموم) است نه شخص انسان.
شایان ذکر است که خیال می‌کنیم در ما تأثیر ندارد، مشکل ما این است که مانند فرد معتاد شده‌ایم و سم تمام وجودمان را گرفته است.
اعتیاد، ما را از درک آثار منفی باز می‌دارد، در حالی که خودِ عادتْ، رفتاری نادرست است.
ظریفی گفته است:
یک فرد سیگاری با بی‌خیالی می‌گفت: این که می‌گویند آدم به سیگار معتاد می‌شود، درست نیست. من هم اکنون فقط روزی سه عدد می‌کشم، ولی معتاد نشده‌ام!

2. استفاده و نگه داشتن وسایل موسیقی برای خانواده چه حکمی دارد؟

این پرسش نیز از مراجع تقلید پاسخ گرفته و می‌فرمایند:
آلات لهو را باید از بین ببرید.
از این پاسخ روشن می‌شود که:
باید دید این وسیله چه مصرفی دارد، اگر مقاصد لهوی (مفسده انگیز) دارد، باید از خانواده و زندگی حذف شود.

3 . خواندن آواز توسط زن چگونه است؟ اگر شعر آن عرفانی باشد به چه صورت می‌باشد؟

خواندن زن فی نفسه اشکالی ندارد و شنیدن صدای او هم بی‌اشکال است. به پاسخ مراجع توجه فرمایید:
اگر اجرای موسیقی (کنسرت) به صورت ترجیع مطرب (غنا) نباشد و موسیقی که نواخته می‌شود، از نوع لهوی حرام نباشد، این امر فی نفسه اشکال ندارد.
در مورد گوش دادن به صدای زن هنگامی که شعر و غیر آن را با آهنگ بخواند و جوان یا غیر جوان باشد، چنین پاسخ داده‌اند:
اگر صدای زن به صورت غنا نباشد و گوش دادن هم به قصد لذّت و ریبه (امکان به فساد افتادن) نباشد و مفسده‌ای مترتب نگردد، اشکال ندارد و فرقی بین موارد نیست.
پس ویژگی حرمت مخصوص صدای زن نیست، لذا اگر شنیدن صدای زن حتی اگر قرآن و مرثیه بخواند و فردی به قصد لذت گوش کند، جایز نیست و زنان نیز باید از افشای صدای خود مانع شوند.

4 . ملاک و معیار حرام بودن موسیقی را روشن بیان نمایید؟

موسیقی مطلقاً حرام نیست.
حتی مرحوم شیخ انصاری‌قدس سره که منزلتی بس عظیم در علم و اخلاق و دینداری در بین علمای اسلام دارند؛ در کتاب مشهور مکاسب محرّمه، اصطلاح حرمت موسیقی را با قید «فی‌الجمله» به کار برده‌اند. فی‌الجمله، به معنای بخشی از موسیقی است نه تمامیت آن، در مقابلِ بالجمله که به معنای تمام و کل می‌باشد.
امّا ملاک‌ها عبارتند از:
-
هماهنگی موسیقی با مجالس فساد و عیاشی طرب‌انگیز به طوری که فرد را به رقص وا دارد؛
-
ابتذال در محتوی و شکل؛
در کلمات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، موسیقی حرام چنین توصیف شده است:
آنچه انسان را به بیکارگی، ابتذال، بی‌حالی و افسردگی از واقعیت‌های زندگی بکشاند و نیز انسان را از معنویت، از خدا و از ذکر غافل کند و به شهوترانی تشویق نماید.

5 . آیا موسیقی غیرمجاز که محتوای غربی ندارد، حرام است؟

موسیقی سنتی، کلاسیک، غیرمجاز و یا عناوین دیگر، معیار نیستند. باید به همان معیارها مراجعه شود که عبارتند از:
مطرب بودن؛

هماهنگی با مجالس فساد و عیاشی؛

خروج از توازن و اعتدال؛

ابتذال؛
واخوردگی از واقعیت‌های زندگی؛

باعث غفلت از:
معنویت؛
خدا؛

ذکر؛
و آنچه تشویق به هوسرانی می‌کند.

----------------

منبع:کتاب« موسیقی» / عزیزالله حیدری .

مشخصات نشر : قم: مسجد مقدس جمکران ، ۱۳۸۸


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نوع مطلب : احکام 

How can we increase our height?
سه شنبه 28 شهریور 1396 04:07 ق.ظ
Wow, this piece of writing is fastidious, my sister is
analyzing these things, thus I am going to tell
her.
deenahelmstetler.over-blog.com
سه شنبه 24 مرداد 1396 10:37 ق.ظ
Today, I went to the beach front with my children. I found
a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She placed the
shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic
but I had to tell someone!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر